GR 5 Klassisk vandrerute – Når drømme gøres til virkelighed

Du har tidligere på Trailmagasinet læse om ultraløberne Søren og Christian. Først løb de Sjælland rundt fordelt på omkring 43 etaper. Nu er fokus rettet mod at løbe tværs igennem Europa, hvor de følger GR 5 ruten, som er en klassisk vandrerute, som mange vandrere kender, men kun få har gået. Den Officielle rute går fra Hoek van Holland i Holland til Nice i Sydfrankrig.

Trailmagasinet følger de to løbere på deres færd.

Christian og Søren på 3. etape

Det skal ikke være nemt

Med spænding til det sidste – et PCR testsvar der først kom i metroen på vej til lufthavnen – var det en fantastisk god fornemmelse igen at stå ved ”Lange Brug” i udkanten af byen Westerlo i den belgiske region Flandern. Ekstra dejligt var det at komme afsted da turen i første forsøg i december netop var aflyst pga. nærkontaktproblematikken. Vi ankom til Westerlo sent om aftenen, og efter lidt af den gode lokale bryg, og ikke mindst en god nats søvn, var vi klar til dagens planlagte 46 km. I alt havde vi planlagt fire dages løb på turen.

Dette er 3. etape – vi er dermed godt igang

Forud for denne tur med vores 3. etape af GR5 lå 2 rejser i efteråret. Første etape gik gennem Holland fra Hoek Van Holland til grænsebyen Bergen Op Zoom, og anden etape videre herfra og gennem den første del af Flandern. Begge spændende ture der kun har givet os lyst til bare at komme videre på eventyret.

Vi løber med vores bagage og dagsproviant

På alle turene har vi løbet med alt vores bagage i vores løberygsække – med væske og lidt snacks har vægten ramt ca. 6 ½ kg på vinteretaperne og lidt mindre i starten af efteråret. Dette giver en meget stor fleksibilitet. Vi har efter flere forsøg begge valgt en Ulitmate Direction Fastpack hhv. 20 og 30 liter. Den er vi begge meget tilfredse med.  Generelt spiser vi en solid morgenmad på hotellet, medbringer en lille snack (croissant, frugt eller lignende) og 1 liter vand. Undervejs stopper vi så ved cafeer og restauranter, og drikker gerne en kop kaffe og spiser frokost.

Turisterne lader endnu vente på sig

Turene har virkeligt taget os ”off the beaten track”, og så vidt vi ved har vi ikke mødt andre turister (udover lokale) endnu. Landskabet har ændret sig markant fra de næsten uendeligt lange flade diger og floder i Holland til de store skove og heder i Belgien, hvor der lader til at være betydeligt mere plads til naturen end i Holland.

Privat foto: Et af de flotte naturområder i Flanderen.

Det at følge GR5 ruten giver et meget grundigt billede af hvordan der ser ud, nu senest i Flandern. Vi ser byerne, både de lidt større og de mange flere små landsbyer. Vi ser det der ligger mellem byerne, og det der er meget langt ude på landet. Vi ser det der er grimt, det der er overraskende, vi ser de flotte steder og de betagende udsigter, og netop udsigterne er mod slutningen af Fladeren begyndt at blive præget af et landskab, der ikke længere er helt så fladt.

Privat foto: Pludselig dukkede denne miniborg op, fuldt forsvaret af dyrene på taget.

Denne tur startede som sagt i Westerlo, en mindre ret hyggelig by halvvejs på GR-5 delen af Flandern. De to første løbedage tilbagelagde vi ca. 46 km/dag og kom dermed videre til byerne Diest, Lummen og Genk. Begge dage viste der sig en mulighed for at aflægge løberygsækken på det næste hotel, og så løbe de sidste 10-12 km uden bagage – det fungerede rigtig godt.

Det er ikke bare løbet der skal fokuseres på – Det er en logistisk udfordring at få alting til at gå op

Udover selve løbeoplevelsen handler en stor del af turen om logistik ift. at finde lokal transport og ikke mindst strategisk placerede hoteller og restauranter på ruten. Her er der stor hjælp at hente i Cicerone guidebøgerne der beskriver hele GR-5 ruten som vandretur. Den lokale natur og kultur får man også et godt indtryk af.

3. dag – trætheden begynder at indfinde sig

Den tredje dag var vi godt trætte, så det var rart at kunne nøjes med at løbe 37 km. Vi nærmede os afslutningen på Flandern, og kom kortvarigt en smut tilbage til Holland, idet Maastricht ligger det sted hvor en smal tange af Holland kiler sig ind imellem Flandern og Vallonien. Da Holland fortsat er underlagt betydelige restriktioner, valgte vi at overnatte i Lanaken i Belgien få km fra grænsen. Herfra kunne vi så løbe det sidste stykke ind til Maastricht (igen uden løberygsæk) og tage en bus tilbage til hotellet.

Privat foto: Indløb til Maastricht gennem en gammel bastion.

På den sidste dag, der også blev turens korteste med 33 km, kunne vi for alvor mærke en tydelig ændring af både kultur og natur. Straks vi forlod Holland syd for Maastricht kom vi til Belgien som nu var skiftet til Vallonien, og her var sproget pludselig slået over i fransk. Landskabet skiftede, og var nu præget af bløde bakker og små floder og der så mere sydlandsk ud end Flandern. Vi havde god tid, så vi kunne skiftevis gå og løbe de sidste 20 km af dagens rute indtil vi nåede Visé, som blev slutdestinationen på denne 3. etape.

Næste Etape foregår i marts

Til marts går turen videre fra Visé ned gennem Vallonien. Her lokker Ardennerne med en del flere højdemeter. Hvis alt går efter planen på 4. etape, så krydser vi grænsen til Luxembourg.